CF 2016 Words and Pictures section one

Tegenwoordig worden we visueel overvoerd. Alles wat we doen, moet direct worden vastgelegd en op social media gedeeld. Het gevolg is dat kwantiteit belangrijker wordt dan kwaliteit en dat beelden hun zeggingskracht dreigen te verliezen. Het gezegde ‘een foto zegt meer dan duizend woorden’ kan ondertussen beter worden omgedraaid, aangezien woorden – gesproken, danwel geschreven – het tegen beeld lijken te moeten afleggen in ons snelle bestaan. Op social media worden ze ingeperkt en afgekort; vaak communiceren we maar gewoon helemaal in beelden. (Die dan weer kunnen worden gephotoshopt, zodat ze niet altijd even betrouwbaar zijn.) Maar het woord wint weer aan kracht, zeker wanneer het in de juiste context wordt gebruikt.

CF 2016 Words and Pictures section two

In China is de kunst van het verhalen vertellen, de gesproken geschiedenis, helemaal terug en ook in de Westerse wereld komen er steeds meer groepen die gewijd zijn aan woorden, grappig genoeg juist ook op social media (boekenblogs!). Dat verlangen naar woorden is daarnaast terug te vinden in het gebruik van cijfers en letters als interieurdecoratie of architectonisch element. Alleen zijn woorden en beelden elkaars tegenstanders natuurlijk niet, ze vullen elkaar aan. Het kleurenpalet dat hierop is gebaseerd, maakt ruim gebruik van inktblauw en grafietgrijs, met daarbij als contrast, kleuren uit de smartphone- en socialmediawereld.

De kleuren van Words & Pictures zijn mengbaar op de kleurenmengmachine in alle flexa basis verven.

Bekijk de kleuren

CF 2016 Colour  Trends Research hero

Research

Een kleine geschiedenis van de kleuranalyse.