Ieder jaar kiezen we een kleur die volgens ons het best past bij de stemming en trends van dat nieuwe jaar. De kleur van het jaar 2014 is Teal; een prachtige diep groenblauwe tint die staat voor balans, verfijning, rust en veelzijdigheid. Teal wordt vaak gebruikt om het schitterende blauwgroen van de oceanen te beschrijven.

De kleur van het jaar wordt niet willekeurig gekozen. Integendeel, Flexa werkt met een team van kleurexperts die in wekenlang overleg tot dé trendkleur van het jaar komen. Het begint allemaal in september, wanneer onze kleurbezeten designspecialisten een aantal onafhankelijke ontwerpers uitnodigen op het gebied van interieur, industriële productie, mode en architectuur om de trends voor de komende achttien maanden te bespreken.

Als de kleurvoorspellers de kernkleuren en trends eenmaal hebben bepaald, worden zo’n twintig ervaren Flexa kleurexperts vanuit de hele wereld ingevlogen. In een driedaags overleg worden de trendconcepten toegespitst op één overkoepelend trend-idee, vijf trendstory’s met bijpassende kleurpaletten en wordt natuurlijk de kleur van het jaar bepaald.

Een begrip dat tijdens de workshops steeds om de hoek komt kijken, is het ‘tijdgeesteffect’. Dat betekent dat alle experts op een gegeven moment over dezelfde dingen praten en ontwerpen maken met min of meer dezelfde materialen en kleuren. Door goed te kijken naar het tijdgeesteffect, kunnen we onze stemming van dat moment vastleggen – een cruciaal onderdeel van het voorspellende proces.

Na de overlegsessies stellen de voorspellers moodboards samen. Dat helpt ze een beter idee te krijgen van de betekenis van de gesignaleerde trends. “Een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden, dus moodboards zijn een onmisbaar onderdeel van het trendverhaal,” legt kleurvoorspeller Heleen van Gent uit. “We beginnen met een enorme stapel foto’s, tijdschriften en boeken, en daaruit distilleren we een handvol beelden die de trends perfect illustreren. Die beelden zijn op hun beurt weer de inspiratie voor fotografie.”

Vervolgens gaat het team aan de slag met het fotograferen van elke trend. “We werken elk jaar met verschillende fotografen en stylisten,” zegt Louise Smith, een van de Senior Global Colour Designers. “Zo blijft de fotografie fris en krijgen de verschillende trends hun eigen beeldtaal.”

Als het werk van de fotografen, stylisten en decorateurs erop zit, geven de kleurvoorspellers elke trend een passende naam en beschrijven ze deze. Lees verder op www.colourfutures.com en laat ons weten wat je ervan vindt.