Elk jaar kiezen we een Kleur van het Jaar, een tint waarvan wij denken dat het de sfeer en de hoofdtrends van het komende jaar vangt.

Deze kleur is niet zomaar uit de lucht komen vallen. Flexa heeft een toegewijd team van kleurvoorspellers die wekenlang overleggen voor ze een besluit nemen. Het begint allemaal in september als onze door kleur geobsedeerde designexperts een uitnodiging sturen aan onafhankelijke experts uit de wereld van interieur-, product-, mode-, industrieel ontwerp en architectuur om de belangrijkste trends van de komende achttien maanden te bespreken.

Zodra onze kleurenvoorspellers hun belangrijkste kleuren en trends gekozen hebben, besteden ongeveer twintig van Flexa's senior kleurenexperts drie dagen aan het terugbrengen van het brede trendconcept tot één hoofdidee, vijf trendverhalen, kleurenpaletten en de kleur van het jaar.

Een term die steeds weer aangehaald wordt tijdens deze workshops is het 'Zeitgeist-effect'. Hiermee wordt bedoeld dat iedereen over dezelfde dingen praat of met hetzelfde materiaal of kleur in hun hoofd ontwerpt. Door te proberen het Zeitgeist-effect te volgen, zijn onze experts in staat om de sfeer van het moment te vangen, wat een belangrijk deel is van het voorspelproces.

Na de workshops creëren de kleurvoorspellers concept- of moodboards, die hun helpen een helder idee op te stellen van wat elke trend betekent. Vervolgens begint het team met het fotograferen van elke trend. "We werken elk jaar met verschillende fotografen en stylisten", zegt Louise Smith, een van de senior internationale kleurdesigners. "Hierdoor blijven de foto's fris en zien de verschillende trends er zo divers mogelijk uit."

Zodra de fotografen, stylisten en interieurontwerpers naar huis zijn gegaan, maken de kleurvoorspellers een omschrijving van de kwaliteiten en eigenschappen van elke trend. Lees meer op www.colourfutures.com en laat ons weten wat je ervan denkt.